Lav din rolle

Det er ikke nødvendigt, at du har lavet en rolle, før du ankommer, men hvis du vil, kan du her læse mere om, hvordan du gør.

Fotograf: Adrian Von Buchwald

Før du går igang

Det vigtigste, du kan gøre, er at møde op. Vi kan altid hjælpe dig med at lave en rolle og få dig ud i spil til en spilgang. Du kan også altid lave din rolle om, som du løbende bliver klogere på, hvad du synes er sjovt at spille til Fladlandssagaen. Det kan vores informationsdisk, kaldet Bunkeren, gøre før, under og efter en spilgang, ligesom du kan kontakte os og få hjælp til det mellem spilgangene.

At lave en rolle

Der er rigtig mange måder at lave roller på til et rollespil. Det vigtigste er, at du forsøger dig frem og tager nogle valg. De kan altid ændres senere. Vi foreslår, at du gør det i den følgende rækkefølge:

  1. Din rolles gruppe beskriver de forskellige grupper i spillet, som din rolle kan være en del af.
  2. Din rolles alder og køn beskriver, hvilke køn og alder din rolle kan have.
  3. Din rolles tro beskriver, hvilke værdier og idealer du lever efter.
  4. Din rolles erhverv og evner beskriver, hvilke handlinger du kan udføre i spillet.
  5. Din rolles navn beskriver og giver forslag til, hvordan du kan vælge dit navn.
  6. Kostume og udstyr skriver lidt om, hvordan du kan sammensætte et kostume.
  7. Registrer din rolle beskriver, hvordan du registrerer din rolle på hjemmesiden
  8. Udvidelseshæfter er en oversigt over, hvordan du kommer videre og kan lære mere.

1. Din rolles gruppe

Fladlandssagaen er delt op i tre spilområder, der hver har sit fokus og sine fortællinger. Din rolle kan sagtens starte på et område for så senere at skifte til et andet, ligesom du godt kan være en del af flere områder. Det vigtige er, at du starter et sted, så du kan komme godt i gang med rollespillet. Se det som der, hvor din rolle starter med at slå rødder:

Byen

Eventyr, fællesskab og store armbevægelser.

I byen vil du starte i én af de fire store klaner, der hver især har sine værdier og visioner for byens fremtid. Uanset om din rolle drømmer om endelig at vinde sin frihed, få en kærlig slægt, indsamle mægtig viden eller stå op for en bedre verden, er der en plads til dig. Måske bliver du endda også en del af ét eller flere laug, hvor ligesindede mødes for at diskutere deres erhvervs behov og muligheder.

Hoffet

Storpolitik, intriger og forræderi.

I Hoffet vil du starte som tjener, væbneraspirant, bejler eller skriver. Uanset om din rolle drømmer om magt, rigdom eller sladder, så vil du her finde andre, der ligesom dig har slangetunge eller standhaftige tanker om Rigets fremtid. Måske vil du endda støtte en af de store slægter og på den måde være en del af dem, der påvirker Riget Fladlandets fremtid.

Templet

Mystik, magi og tro.

I Templet vil du som tempelaspirant lære mere om Rigets Religion, kaldet EVEA, og alt det mystiske, som sker i Fladlandet. Uanset om din rolle drømmer om at lære om magi, vise folk den sande troende vej eller med din klinge beskytte verdens hemmeligheder, vil du kunne finde ligesindede i Templet. Måske vil du endda kunne ændre din omverden gennem mystiske ritualer.

2. Din rolles alder og køn

Du kan vælge, hvilken alder din rolle har i rollespillet. I Fladlandssagaen er alder noget, der afhænger af, hvor langt du er i livet, og hvilke livsvalg du har truffet:

  • Spædbarn: Du er for lille til at kravle eller sige noget.
  • Tumling: Du er endnu ikke klar til at hjælpe med at arbejde.
  • Barn: Du har endnu ikke gennemført en myndighedsceremoni.
  • Ung: Du har gennemført en myndighedsceremoni og kan selv træffe dine beslutninger.
  • Voksen: Du har gennemført en vielsesceremoni eller har fået børn.
  • Gammel: Du har gennemført en otiumsceremoni eller kan ikke længere arbejde.

Du kan vælge, hvilket køn din rolle er i rollespillet. Du kan skifte det løbende.

  • Feminin: Du identificerer dig som kvinde.
  • Maskulin: Du identificerer dig som mand.
  • Neutralin: Du identificerer dig udenfor de binære køn.

Din rolle vil have én eller flere tiltaleformer, som folk kan bruge, når de tiltaler dig, eksempelvis hun/hende, han/ham og de/dem. Tiltaleformerne kan, ligesom køn, løbende ændre sig.

3. Din rolles tro

I Fladlandet er din tro meget mere end et spørgsmål om støtte og rådgivning. Tro former dit navn, dine drømme, din slægt, din etik og dine erfaringer. Alt det, der tilsammen skaber din identitet og holdning til omverden. Det interessante spørgsmål i Ravnsholt er ikke, om du tror, men derimod hvad du vælger at tro på.

EVEA

De fleste i Fladlandet tilbeder Religionen EVEA, der velsigner byen og dens befolkning. Det er muligt at tilbede og favoriserer flere af EVEA Guddommene på samme tid, ligesom din rolle løbende kan skifte, som den udvikler sig i spillet:

  • Guddommen Extazia står for individet, forandringer, ambitioner og drømme. Folk, der primært tilbeder Extazia, går oftest i blåhvide klæder med symboler som stjerner, måner og vandelementet på.
  • Guddommen Vandringsmanden står for slægten, traditionen og pligten. Folk, der primært tilbeder Vandringsmanden, går oftest i grønbrune klæder med symboler som træer, agern og jordelementet på.
  • Guddommen Eurika står for skæbnen, etikken og vidensdeling. Folk, der primært tilbeder Eurika, går oftest i gulrøde klæder med symboler som åbne bøger, alfabeter og ildelementet på.
  • Guddommen Archimedes står for effektivitet, orden og videnskontrol. Folk, der primært tilbeder Archimedes, går oftest i rødsorte klæder med symboler som låse, lukkede bøger og ildelementet på.

Gammeltro

Enkelte tilbeder den tolerede tro gammeltro, som ofte bliver anset for at være gammeldags. De tilbeder alle entiteter, inklusiv EVEA, som har påvirkning på deres liv.

4. Din rolles erhverv og evner

Din rolle vil ofte have et erhverv og være god til at udføre forskellige opgaver, men hvilke er helt op til dig. Du bestemmer, hvad din rolle er god til, ved at vælge mellem en række evner og derigennem også påvirke din rolles egenskaber.

Egenskaber

Din rolle har en række egenskaber, der definerer rollens helbred, styrke og vilje, afhængig af din alderskategori og evner. Det betyder, at din rolle kan blive styrket eller svækket i løbet af spillet.

  • Helbredspoint (HP) handler om, hvor mange slag og skade din rolle kan tåle at få.
  • Styrkepoint (SP) handler om, hvor stærk din rolle er, og hvor meget den kan løfte.
  • Viljestyrkepoint (VP) handler om, hvor stærk din rolles vilje er, hvilket blandt andet hjælper dig med at læse eller lave mystiske ritualer.

Evner

Når du har valgt en evne, åbner det op for, at du kan udføre en handling, der påvirker spillet, din rolle og dine medspillere. En evne koster 1 erfaringspoint, kaldet XP, og 1 proviant. Hver gang, du deltager til én spilgang, får din rolle 1 XP, og du kan samle proviant ude i spillet. Når du starter en ny rolle, har den 3 XP og 3 proviant, som du kan bruge på at købe evner.

Gode startevner

Du kan som en ny rolle vælge mellem 11 startevner, der hver åbner op for en række handlinger og spil. Vi foreslår, at du sørger for enten at have bonde, minearbejder eller urtesamler, så du på den måde kan skaffe ressourcer og mad til dig selv og dit hold. Hvis du den første spilgang finder ud af, at du hellere ville have haft andre evner, kan vi sagtens hjælpe dig med at lave det om.

EvneHandling
BondeDu kan dyrke afgrøder og proviant. På sigt kan du fremavle sjældne og seje afgrøder.
Førstehjælper Du kan lappe nogen sammen. På sigt kan du helbrede lidelser og redde liv.
HandlendeDin rolle kan tage ud på en rejse, så du kan skaffe komponenter og ressourcer. På sigt kan du rejse verden tyndt og være kaptajn på et skib.
KoncentreretDu kan koncentrere dig længe, hvilket giver dig flere viljestyrkepoint (VP). På sigt kan du lære at læse, lave magiske ritualer, samt udføre skadelig kampmagi.
LangfingretDu kan stjæle fra andre. På sigt kan du komme ind alle steder og i alles lommer.
MinearbejderDu kan skaffe malm fra den lokale mine. På sigt kan du finde sjældne og dyrebare metaller.
SamkogerDu kan koge afgrøder og andet sammen for at få noget mad på bordet. På sigt kan du blive mesterkok og skabe kunstfærdige retter af sjældne ingredienser.
FyrbøderDu kan tænde op i smedjen og lave malm om til metal. På sigt kan du blive mesterhåndværker og skabe smukke eller brugbare genstande til dig selv og andre.
StyrketrænerDu træner og din krop bliver stærkere, hvilket giver dig flere styrkepoint (SP). På sigt kan du blive mesterkriger, samt anvende alverdens rustninger og våben.
UdvinderDu kan udvinde de farlige skyggesten. På sigt kan du lave magiske eliksirer, miksturer og eksplosivt krudt.
UrtesamlerDu kan samle urter fra området. På sigt kan du samle potente urter og lave dem om til vigtig urtemedicin, der hjælper syge, samt sælge dem til alkymister.

5. Din rolles navn

Din rolle har et navn, der er det, andre kender dig som. I Fladlandssagaen har navne mange betydninger, og du vil løbende under spillet sikkert udvide dit navn, få flere forskellige kaldenavne og meget mere. Men for nu, er et fornavn rigeligt!

Alle navne i rollespillet bliver udtalt på dansk, og det er en fordel, hvis navnet ikke er taget direkte fra en film, en bog eller andet popkultur.

Der er mange muligheder med navne, men er du i tvivl, så kan du med fordel vælge klassiske, gamle navne fra de kulturer, du synes, er interessante, eller som du har et tilhørsforhold til.

Det er en fordel for dig at vide, at det inde i rollespillet er vigtigt, om du er en del af en slægt, da det vil give dig et efternavn. Det er ikke noget, du behøver at have på forhånd, men det er noget, du kan opsøge og være en del af, hvis du har lyst i spillet.

Eksempler på gode fornavne er: Jonathan, Silja, Arn, Aya, Jofrid, Rikke, Ali, Frost, Storm, Sne, Atlas, Zander, Saxo, Aisha, Sarah, Caroline, Konrad, Amir, Kamilla, Vest, Athena, Alberte, Omar, Yasmin, Samira… og mange mange flere.

6. Kostume og udstyr

Din rolles personlighed vil ofte skinne igennem kostumet. Det vigtigste er, at det er varmt nok til, at du kan spille med på dit område. Dernæst, at det passer ind i verden. De fleste kostumer er ofte inspireret af vikinge-middelalder-renæssancetiden, men har du klassisk fantasy-kostume, er det også helt fint.

Hvis du har behov for det, kan du både låne kostume og våben til rollespillet, når du tjekker ind. Det eneste, du skal gøre, er at dukke op på skolen med gå-på-mod og godt humør, så skal vi nok hjælpe dig i gang.

Du kan finde inspiration og idéer til kostume på vores billedeside ved at trykke på linket her eller inde i de forskellige udvidelseshæfter (se punkt 7).

7. Registrer din rolle

Nu er du kommet godt i gang med at lave din rolle, og der er meget meget mere, du kan udforske. Hvor kommer din rolle fra? Hvorfor endte din rolle i området? Hvad drømmer din rolle om? Men for nu er du godt kørende og klar til at komme ud i spillet.

Det næste trin er at registrere din rolle. Det gør du ved at oprette en konto og indskrive den i systemet. Det er helt op til dig, hvor meget du udfylder, og du kan løbende både købe evner, skrive dine oplevelser ned medvidere.

Du kan oprette din profil og dermed din rolle ved at klikke på linket her.

8. Udvidelseshæfter

Du kan her læse om de erhverv, du kan vælge at sigte efter og specialisere din rolle i. Hvert hæfte er bygget op, så kapitel 1 indeholder en introduktion til hæftet, kapitel 2 indeholder væsentlige regler og spil, kapitel 3 indeholder verdensbeskrivelse, samt kapitel 4 indeholder, hvordan du laver en spændende rolle inden for det/de erhverv.

Sagask OrdbogSe en ordbog, der oversætter fra virkeligheden til “sagask”PDF
CertificeringsguidenEn guide til at udføre certificeringPDF