Regler og sikkerhed

Rollespil handler om at træde ind i en anden verden, hvor du får mulighed for at udforske dig selv, dine medspillere og omgivelser.

Vi har en række regler og retningslinjer, vi følger sammen for at få den bedst mulige oplevelse. Reglerne har fokus på, hvordan vi leger godt sammen, og en del af dem, kaldet spilsystemer, rammesætter, hvordan du kan udføre konkrete handlinger i rollespillet, som enten ville være umulige at udføre i virkeligheden. Det kan eksempelvis være, hvordan du brygger en magisk eliksir eller udkæmper en kamp med sværd. Alt sammen er selvfølgelig for sjov.

Kort om grundreglerne

I Fladlandssagaen har vi en række grundlæggende regler, som vi alle sammen spiller efter. Det er vigtigt, at du enten har læst vores grundhæfter eller har set videoen nedenfor, før spillet går igang. Alternativt kan du dukke op til spilgangen, og se videoen kl.11.50 i lokalet Frejas sal. Har du spørgsmål, kan vores informationsdisk, kaldet Bunkeren, hjælpe dig videre.

HæfteBeskrivelseFiler
Spillerhåndbogen 1 Omhandler grundregler, egenskaber og evner.PDF
Spillerhåndbogen 2Omhandler alle de fysiske regler og spilsystemer.PDF
Spillerhåndbogen 3Omhandler alle de magiske regler og spilsystemer.PDF

Din rolle

Når du deltager i rollespillet, spiller du en rolle, som du selv skaber. På den ene side er det vigtigt, at rollen adskiller sig fra, hvem du er i virkeligheden, da det er noget, vi leger sammen. På den anden side er det en fordel, at rollen ikke er så langt væk fra dig selv, at den bliver for hård at spille. Din rolle består regelmæssigt af egenskaber, der beskriver dens helbred, styrke og viljestyrke, samt en række evner, der åbner op for handlinger i spillet. Din rolle starter med 3 erfaringspoint (XP) og 3 proviant, som du kan købe evner for. Når du tjekker ind til en spilgang, får din rolle+1XP, og du kan skaffe proviant ude i rollespillet, så du løbende kan gøre din rolle sejere. Du kan læse mere om, hvordan du laver en rolle på lav siden “Lav din rolle”.

Tryghed i rollespillet

For, at legen er tryg og sikker for alle, er der en række hensyn og regler, vi alle følger.

At være inde i og ude af rollespillet
Når vi spiller sammen, skelner vi mellem, om det er vores roller eller os selv der er tale om. Hvis det er rollen og inde i rollespillet, kalder vi det for at være ingame, mens vi, hvis det er os selv og udenfor rollespillet, altså virkeligt, kalder det for offgame.

Sikkerhed for rollespillet
Det er altid vigtigere at undgå, at folk kommer til skade end at forblive ingame. Hvis du bliver i tvivl om, hvorvidt din rolles handlinger kan skade en anden offgame, så stop op, og find en løsning, der tager den anden deltagers sikkerhed i betragtning.

Tryghed i rollespillet
Vi bruger følgende signaler til at sikre en tryg oplevelse for alle:

Se ned udløser du ved at holde din ene hånd foran dine øjne, så den skygger for dine øjne, lidt som en kastet, mens du ser ned i jorden. Du bruger det, hvis din rolle er til stede i en scene, men hvor du ikke har overskud til at blive rollespillet med direkte.

Offgametegnet udløser du ved at lægge (og holde) en hånd fladt på dit hoved. Du bruger det, når du træder ud af rollespillet, eller hvis du har brug for at få afklaret noget i en scene.

Cut udløser du ved tydeligt at sige ordet: “cut”. Du bruger signalet, hvis du akut har brug for at stoppe en scene. Bliver der råbt cut, træder alle et skridt tilbage, orienterer sig og giver plads til den, der har sagt det. Find eventuelt en arrangør, eller spørg i Bunkeren, hvis der er brug for hjælp. Husk, at det er bedre, at cut bliver brugt én gang for meget end én gang for lidt.

Gå efter rollen, ikke spilleren
Der er en række ting i virkeligheden, vi ikke kan ændre på, herunder vores kroppe. Det er derfor vigtigt, at vi går efter rollen og ikke spilleren i konfliktsituationer. For eksempel kan du sige: “alle i klanen er dumme” i stedet for at sige: “lave mennesker er dumme”, hvis du er i konflikt med en lav person. Dermed retter du det mod noget, man kan tage af efter rollespillet. Bliver nogen offgame kede af det, så lyt, sig undskyld og spørg, hvad de har brug for. Find en arrangør, eller spørg i Bunkeren, hvis du har brug for hjælp.

Temaer og fortællinger er børnevenlige
Det er vigtigt, at alle aldre kan være med uden at komme til skade på uegnede temaer. Særligt er det vigtigt at være opmærksom på at undgå temaer, som er for voldsomme for børn at rollespille på, for eksempel seksualitet, druk og voldsomt konfliktspil. Oplever du uhensigtsmæssig adfærd i nærheden af et barn, uagtet hvem det er, så stop scenen, hent en fra Bunkeren, eller kontakt en arrangør.

Plotroller, du kan møde
Du vil i rollespillet kunne opleve plotroller, hvilket er deltagere, der spiller forskellige mindre roller med det formål at støtte op om din og den samlede fortælling. De bærer enten et rødt (hvis de har fokus på kamp), et grønt (hvis de har fokus på fortællinger) eller et blåt armbind (hvis de er usynlige for din rolle). Det har ingen konsekvenser at slå plotroller med røde armbind ihjel, men det kan have det, hvis de har andre farver på.

Orakelånder er usynlige budbringere
Du vil i rollespillet støde på personer, der bærer sorte kutter, har maske på, og som spiller orakelånder. De er arrangørholdets usynlige budbringere, der bringer beskeder, magiske effekter og informationer ud til dig og de andre spillere. Orakelånder kan påvirke ejendele, objekter og roller ved for eksempel at vælte en stol, eller ved at løfte den op i luften, så den svæver af sig selv. Små børn og dyr kan tilsyneladende se orakelånder.

Borgens magiske skjold
Den del af spilområdet, der befinder sig inde i selve skolebygningen, er beskyttet af et magisk skjold, der gør, at ingen våben skader indendørs.

Grundlæggende spilleregler

Du kan her læse om vores grundlæggende regler for, hvordan vi spiller rollespillet sammen.

SPILSYSTEMER, REGELGENSTANDE OG SPILGENSTANDE
I rollespillet kan du både støde på spilsystemer, regelgenstande og spilgenstande:

Spilsystemer er spil, der åbner op for fortællinger, du ellers ikke kunne have oplevet. Det kan for eksempel være, at din rolle foretager en handelsrejse gennem vores handelskort. 

Regelgenstande er genstande, du kan skaffe i rollespillet, og som formidler noget, din rolle har eller bliver påvirket af, for eksempel hvide perler, der viser din rolles indflydelse, eller effektkort, der formidler påvirkning af magiske effekter. 

Spilgenstande er genstande, din rolle kan have på, og som kan blive anvendt, stjålet eller på anden vis brugt, herunder for eksempel proviant, komponenter, Adelspoletter, eliksirer, urter eller (ingame) mønter.

BANKEN
Du kan i Bunkeren opbevare spilgenstande, der kan holde mere end én spilgang. Det kan du gøre ved at hæve dem, når du tjekker ind, og afleverer dem, når du tager hjem fra rollespillet. Har du en profil på Fladlandssagaens hjemmeside, kan du se indholdet af din bankkonto der. Banken er åben fra kl. 11:00 til 13:00 og igen fra kl. 16:00 til 17:30. Du kan her se, hvad du kan og ikke kan sætte ind på din konto:

Hvad du kan sætte i bankenHvad du ikke kan sætte i banken
Komponenter: Proviant, urter, ingredienser, metalblokke.
Valutaer: Adelspoletter og penning.
Fremstillinger (ubrugte): Eliksirer, miksturer, luksusvarer.
Sendinger fra handelsrejser: Marmorblokke, stortømmer, silkeruller.
Ressourcer: Afgrødssække og malmsække.
Forbrugelser: Krudtposer, urtemedicin, værktøj.
Udstyr: Våben, kostumer og andre personlige genstande.
Andet: Luksusretter, skyggesten, gaseliksirer og brugte eliksirflasker.

MASKEREGELEN
Dækker du halvdelen af dit ansigt, kan andre ikke genkende dig. Reglen er lavet for, at du kan spille røver, fordi det i virkeligheden er ret let at genkende en person, også med maske på. Du vil kunne genkende uniformer, badges, klansymboler og tydeligt mystiske træk, som eksempelvis en troldehale. Spørg i Bunkeren, hvis du er i tvivl.

LOMMETYVERI
Du kan i rollespillet stjæle fra andre ved at bruge evnen Langfingret og en klemme, som du kan få udleveret i Bunkeren.

Når du vil stjæle, sniger du dig tæt på en person, uden at blive opdaget, og sætter klemmen fast der, hvor du vil stjæle fra. Det kan enten være en taske, lomme eller et andet sted, max en håndsbredde fra der, hvor genstandene ligger i. Hvis klemmen sidder fast i mindst 10 sekunder, uden at den bliver opdaget, er det lykkedes dig at stjæle. Du kan derefter prikke personen på skulderen og pege på klemmen, så vedkommende ved, at der er sket et tyveri. Du kan kun få udleveret det, du kan have i en håndfuld, og som er spilgenstande. Det er ikke muligt at stjæle regelgenstande eller personlige ting.

Bliver klemmen opdaget af nogen, svarer det til, at vedkommende ser dig være igang med at stjæle!

Hvis du er blevet bestjålet, opdager du først, at det er sket næste gang, du skal bruge genstanden, eller når tyven er udenfor synsvidde. Bemærk, at særligt dygtige lommetyve kan placere ting i dine lommer ved at sætte en klemme på, og derefter fortælle dig, hvad der sker.

LÅSE, INDBRUD & LÅSEDIRKNING
Oplever du et kort med et billede af en lås på, der er placeret på for eksempel et skrin, en æske eller en dør, er det, fordi den er blevet låst. Du kan kun komme forbi låsen, hvis du har en nøgle, som har samme tal på, som låsen har. Har du evnen Låsedirker på samme trin som låsen, samt et dirkesæt på dig, kan du åbne låsen ved at tælle til 20 sekunder, alt imens du tydeligt viser, at du er ved at foretage noget lyssky. Du kan købe eller selv lave både låse og nøgler i Smedjen.

KAMP
Du kan i rollespillet opleve to typer af kamp:

Slagsmål (kamp uden våben)
Slagsmål opstår, når hverken du eller din modstander har trukket kampvåben, men I alligevel begynder at slås. Du starter et slagsmål ved at lægge dine hænder på din modstanders skuldre og råbe “slagsmål”. Din modstander kan derefter enten vælge at overgive sig (række hænderne op) eller slås mod dig (ved at lægge sine hænder på dine skuldre og råbe slagsmål). Alle indenfor 5 skridt må deltage ved at lægge sin hånd på en skulder på den side, de gerne vil støtte.

Vinderen af slagsmålet bliver den side, der tilsammen har flest StyrkePoint (SP) og bliver fundet gennem følgende udregning: De to kæmpendes SP + 2 SP pr. person, der assisterer. Når I begge kender jeres tal, hvisker I det til hinanden, hvorefter I udkæmper en kamp, hvor den side, der har det højeste tal, vinder.

Er du vinderen af slagsmålet, kan du tilfangetage den, der tabte eller overgav sig, ved at lægge begge dine hænder på vedkommendes skuldre og holde dem der. Så længe, du har dine hænder der, kan vedkommende kun tale og følge med. Bliver der trukket våben under slagsmålet, skifter kampen til at blive våbenkamp.

Våbenkamp (kamp med rollespilsvåben)
En våbenkamp opstår, når en eller flere personer trækker rollespilsvåben og angriber hinanden. Selvom rollespilsvåben er lavet af skum, kan det stadig gøre ondt at blive ramt af, og det er derfor vigtigt, at du ikke rammer folk i hovedet, skridtet eller – hvis du kan undgå det – barmen.

Det kan selvfølgelig ske ved et uheld. Sker det, er det god stil at stoppe kampen for at tjekke, om den anden er okay, give personen hånden og sige undskyld. Er der børn til stede, der enten ser på eller deltager, er det ekstra vigtigt, at du kæmper, så de kan være med, uden at de kommer til skade.

Hvis du kommer i kamp, er det vigtigt, at du følger reglerne, og kun slås med udstyr, der har været igennem våben- og rustningetjek.

Krudtvåben
Du kan opleve, at der i våbenkamp bliver anvendt krudtvåben. Krudtvåben virker kun, hvis våbnet siger “bang”  ved hjælp af en hundeprop, og rammer i så fald personen, de peger på. Krudtvåben kan skyde gennem skjolde og rustning, men ikke gennem kulisser, for eksempel træer, døre og vægge. Bliver du ramt af krudtvåben, mister du altid 3 HP – det gælder også, hvis du er i tvivl om, det var dig eller din sidekammerat.

Rollens liv og helbred
Når du deltager i en kamp, er der risiko for, at din rolle kommer til skade. Din rolle har et antal HelbredsPoint (HP), og bliver du ramt af et våben, vil det såre din rolle. Du har som udgangspunkt 2 HP, medmindre du har evner, der påvirker dem. Bliver du ramt af et kastevåben, mister du altid kun 1 HP. Bliver du i stedet ramt af et våben eller en pil i:

overkroppen, herunder ryg, brystkasse og mave, mister du 3 HP.

arm eller ben, op til og med skuldre, mister du 1 HP.

hoved eller skridt mister du 0 HP.

Hvis din rolle bliver såret, så den kun har 0HP, kan du hverken slås, løbe eller bære ressourcesække. I de fleste tilfælde vil du derfor enten blive liggende og håbe, at en rar person vil hjælpe dig, eller halte tilbage til en helbreder, som kan hjælpe dig, efter kampen er overstået.

LÆSE OG SKRIVE
Din rolle kan som udgangspunkt ikke læse og skrive, da den almene borger ikke bliver uddannet i det. Vælger du at købe op i evnerne for det, kan din rolle komme til at gøre det.

HANDLINGSFRI
For, at du kan bruge en række af dine evner, er det vigtigt, at du er handlingsfri. At være handlingsfri betyder, at din rolle har mere end 0 HP, et klart sind og kan bevæge sig. Du kan under den enkelte evne læse om handlingen, du vil udføre, forudsætter, at du er handlingsfri.

MAGI
Du vil i rollespillet opleve forskellige former for magi, herunder kampmagi og effektmagi.

Kampmagi
Du oplever kampmagi ved, at en person, eksempelvis en Præst, får øjenkontakt med dig, rækker sine hænder ud mod dig, som for at gribe fat i dig. Som reaktion kan du enten vælge at besvime eller blive fastholdt med stor magisk styrke, mens du afventer videre instruktioner:

Kraftgreb: Kasteren holder et fast greb om dig med sine hænder, hvilket din rolle oplever, som om nogen holder dig fast i et jerngreb, du ikke kan slippe fri af.

Kvælertag: Kasteren viser med sine hænder, at du bliver kvalt ved at trykke sine hænder mod hinanden, hvilket din rolle oplever som kvælning.

Styrkekast: Kasteren kaster dig i en retning ved at lade begge hænder gå den vej, som bliver et kast.

Smertelyn: Kasteren peger på dig med sine hænder og ryster dem, hvilket bliver ramt af smertelyn.

Hvis du besvimer af, at nogen har brugt kampmagi på dig, mister du alle dine ViljestyrkePoint (VP), indtil rollespillet er slut, eller du får dem tilbage gennem meditation.

Effektmagi
Kasteren af effektmagi giver dig en række instruktioner, du kan vælge at følge, men det er altid op til dig, som modtager, at beslutte, hvad virkningen bliver for din rolle. Eksempelvis kan en kaster sige: “Besværgelsen her burde helbrede dig”, og så vælger du, om det er det, der sker. Effektmagi bliver oftest formidlet gennem et effektkort, som er et instruktionskort, der beskriver, hvordan effekten virker, samt hvordan helbredere kan fjerne den. Du læser kortet:

Navnet på effekten står altid med stort.

Mærket i højre hjørne, der viser trin og effekttype.

Normal skrift er input til, hvordan du rollerspiller.

Kursiv skrift er handlinger, du gør.

Du kan modtage effektmagi gennem eliksirer (magiske drikke, som du lader som om, du drikker eller spiser), urtemedicin (der kommer i urtebind,  urteamuletter eller urtete),  besværgelser (som en kaster eller orakelånd giver dig) eller fra væsner i den magiske skov.

ROLLEDØD
Hvis din rolle kommer ned på 0 HP, er den slået ud, men ikke død. Du kan kun dø, hvis nogen aktivt vælger at rolledræbe din rolle, mens du er nede på 0 HP. Hvis din rolle er blevet slået ihjel, eller du er i tvivl, om din rolle er blevet slået ihjel, så kontakt Bunkeren. Udgangspunktet er, at vi ikke slår andres rolle ihjel, medmindre vi på forhånd har aftalt det med vedkommende. Husk, at den, der bærer klingen, dør for klingen, hvilket betyder, at de, der dræber andre, oftere selv bliver set som et legitimt mål.

  1. Kontakt Bunkeren før, du vil gøre det, og vend konsekvenserne med dem. De hjælper dig med at få overblik og med at kontakte spilleren.
  2. Først bringer du rollen,  du ønsker at dræbe, ned på 0 HP, eller bevidstløs.
  3. Peg på personens hjerte med et kampvåben.
  4. Sig højt, hvem din rolle er, hvem du dræber og hvorfor, eksempelvis: “Jeg, Bjornulf Eskildsson dræber dig, Sigrid Tvetunge, fordi du har begået forræderi mod Riget.”
  5. Dernæst viser du, at du giver personen nådestødet.

Udvidet spilleregler

Hvis du vil være helt klar på spillet, kan du læse mere om de evner, din rolle kan få, vores spilsystemer, og hvordan du kan være med til at forme fortællingen! Klik ind på en af de tre hæfter for at læse mere.

HæfteBeskrivelseFiler
Spillerhåndbogen 1 Omhandler grundregler, egenskaber og evner.PDF
Spillerhåndbogen 2Omhandler alle de fysiske regler og spilsystemer.PDF
Spillerhåndbogen 3Omhandler alle de magiske regler og spilsystemer.PDF