KARTOLOGISK SKILDRING
Indenfor Fladlandsk kartologi bliver Nadaskærere eksporteret fra Neisina i Neyala.
ADVOLOGISK SKILDRING
Indenfor Fladlandsk advologi er omkostningerne for at bygge en Nadaskærer: 1 kobbermalm (1), lupinagler (3), præcisionsgrej (2), rapsolietønder (2) 1 rigning (2), 1 specialtømmer (2), 1 tjæretønder (1).
Beskrivelse af Nadaskærere
Nadaskærere har et mellemstort bådskrog med skrogformen trimaran samt to dæk og én mast, bærende krabbesejl. Skibet har to lastpladser og tre forbedringspladser. En Nadaskærer er lavtstikkende og skudhurtig. Blandt skibets grundlæggende egenskaber er den høje hurtighed og styring værd at bemærke.
| Egenskaber | Kapacitet | Skrog og sejl | Skibskarakteristika | |||||
| 5 | Hurtighed | 2 | Lastpladser | Mellemstort bådskrog (2) | Lavtstikkende | |||
| 4 | Styring | 3 | Forbedringspladser | Skrogformen trimaran | Skudhurtig | |||
| 0 | Skibsprestige | 2 | Dæk | Krabbesejl | ||||
| 0 | Slagkraft | 1 | Mast | |||||
KONSULOGISK SKILDRING
Indenfor Fladlandsk konsulogi er Nadaskærere bygget som katamaraner, hvilket betyder, at skroget er delt i to. Nadaskærere har plads til lasten på dækket, da der ikke er et lastrum. Nadaskærere er ikke et fremstående udtryk, men fordi udtrykket starter med “Nada”, der er et navn, bliver det altid skrevet med stort begyndelsesbogstav. Navnet kommer fra, at Nadaskærere er nogle af de hurtigste fartøjer på Nadafloden.
Find artiklen i Fladlandets Markedskartotek Bog I i Biblioteket.
Grafik
Illustration 1: Julie Hvidberg (2023). Oprindelig illustration: Morten K. Tellefsen (2023).