KARTOLOGISK SKILDRING
Indenfor Fladlandsk kartologi bliver storpramme eksporteret fra Alsikhum i Firkløveret
ADVOLOGISK SKILDRING
Indenfor Fladlandsk advologi er omkostningerne for at bygge en storpram: 1 flagermusgødning (1), 1 lupinagler (3), 1 pelsstakke (3), 1 tamgeder (1), 1 skrottegodt (2), 2 stortømmer (1), 1 tinmalm (2), 1 tommetønder (0), 1 æbletønder (1),
Beskrivelse af storpramme
Storpramme har et enormt bådskrog med skrogformen kasseskib samt to dæk og ingen master. Der kan dog blive hejst nødsejl. Skibet har seks lastpladser og fire forbedringspladser. En storpram er landtrukken, lavtstikkende og masteløs. Blandt skibets grundlæggende egenskaber er den ekstremt lave hurtighed og lave styring værd at bemærke. Bemærk skibet er landtrukkent og derfor ikke kan drage fordel af forbedringer, der øger skibets hurtighed.
| Egenskaber | Kapacitet | Skrog og sejl | Skibskarakteristika | |||||
| 0 | Hurtighed | 6 | Lastplads | Enormt bådskrog (4) | Landtrukket | |||
| 1 | Styring | 4 | Forbedringspladser | Skrogformen kasseskib | Lavtstikkende | |||
| 0 | Skibsprestige | 3 | Dæk | Nødsejl | Masteløs | |||
| 0 | Slagkraft | 0 | Master | |||||
KONSULOGISK SKILDRING
Indenfor Fladlandsk konsulogi består storpramme nærmest udelukkende af lastplads. Der er mulighed for at opsætte nødsejl midlertidigt eller anvende årer, men det mest hensigtsmæssige er at koble skibet på trækdyr på land, for ellers er det nærmest nyttesløst at forsøge at flytte den tunge storpram. Storpramme har plads til lasten på topdækket eller lastdækket.
Find artiklen i Fladlandets Markedskartotek Bog I i Biblioteket.
Grafik
Illustration 1: Julie Hvidberg (2023). Oprindelig illustration: Morten K. Tellefsen (2023).